torstai 18. syyskuuta 2008

Hölmöjä helppo höynäyttää "BB-kriiseillä"

Miten viedään hölmöä kuin pässiä narussa? Luodaan vertaansa vailla oleva mediailmiö, luodaan persoonia, joiden tekemisiä seurataan yhtä tarkasti kuin pääministerin lausuntoja, raportoidaan dramaattisesti pienistäkin käänteistä ja tapahtumista ja kun jotain odottamatonta sattuu, järjestetään siitä kunnon uutispommi.

Mistä siis puhutaan? Finanssikriisistä? Jääkiekosta? Formuloista? Ehei, vaan tietenkin Big Brotherista.

Ylikansallisen tv-formaatin tuottajat osaavat höynäyttää hölmöjä. Kun kilpailija Marianna yhtäkkiä karkotettiin talosta, nettilehdet huusivat: BB-Marianna katosi! Pian kerrottiin, että Marianna on poistettu talosta "henkilökohtaisista syistä". Lisää ei kerrottu, vaikka toimittajat ja keskustelupalstojen fanit lypsivät.

Tuottajat ilmoittivat, että syyt paljastetaan vasta ensi sunnuntain tuloslähetyksen yhteydessä. Nyt arvovaltaisissakin medioissa on spekuloitu, mistä Mariannan lähteminen johtuu: perheessä sattuneesta tragediasta, neidin varomattomista lausunnoista vai kenties siitä, että hänen ihosyöpänsä on uusinut.

Tässä on kyllä tosiaankin tehty tikusta asiaa. Höynäytetty olen itsekin: minäkin haluaisin tietää, mitä Mariannalle tapahtui. Mutta ei se nyt herttileijaa viikon pääuutinen ole, kuten esimerkiksi iltapäivälehtien otsikoinnista olisi välillä voinut päätellä.

Ja mitä enemmän ihmiset himoavat BB-tietoa, sitä useammin he käyvät BB:n nettisivulla ja katsovat tv-lähetyksiä - ja sehän mainostajia ilahduttaa. Siis mitä enemmän kriisejä, sitä enemmän myyntiä!

Ei kommentteja: