Otsikointi on vaikea laji. Ennen kun olin uutistoimittajana STT:llä, opin, että paras otsikko on mahdollisimman informatiivinen ja tiivis. Houkuttelevuudesta ei ollut niin väliä, STT:n linjan mukaisesti informatiivisuus, luotettavuus ja nopeus olivat hyveitä.
Nykyään teen juttuja aikakauslehtiin ja olen oppinut, että otsikot muodostetaan aivan eri logiikalla. Otsikon ei tarvitse enää kertoa mistä juttu kertoo, koska lehden "käyttöliittymä" on aivan erilainen. Jos aukeamalla on pääkuvana mies kanootin kanssa, otsikossa ei tarvitse kertoa, että "Hartolalaisinsinööri nauttii melonnasta". Se on ilmiselvää. Otsikko voi kertoa jotain mitä muu teksti ei kerro, se on koko jutun yleisnimittäjä. Esimerkiksi: Omien vesien lipuja. Mitä lyhyempi otsikko, sen parempi, ad:mme paljastaa.
Nettiuutisointi on vielä ihan oma taiteensa. Verkkolehdet kilpailevat verisesti lukijoista, sillä mitä enemmän lukijoita, sitä enemmän mainostajia. Ja tavallinen otsikko ei kiinnitä levottoman surfailijan huomiota: siis seksiä, yllätyksiä ja puolitotuuksia kehiin!
Ehkä villeimpiä otsikoita harrastavat talous- ja iltapäivälehdet. Kun kolme suurta metsäyhtiötä heinäkuun lopulla samana päivänä julkistivat miinusmerkkiset osavuosikatsauksensa, Kauppalehti räväytti: Verilöyly metsässä. Sopisi joukkomurhauutiseen mutta tässä kontekstissä tarpeeton, jopa surkuhupaisa.
Tänään tiistaina Taloussanomat raportoi siitä, että eräs yrittäjä suunnittelee kesto- ja kertakäyttövaippojen yhdistelmää, otsikko: Vaippayrittäjä haluaa hybridipeput.
Mikä hemmetin hybridipeppu! Tulee mieleen joku kyborgilapsi, jonka polttoaineena voi käyttää vaihtoehtoisesti akkua ja dieselöljyä. Eihän lapsen peppu sitä paitsi ole "hybridi", vaikka vaippaa olisikin kahta lajia! Sama takapuoli se on kuin ennenkin!
Ilta-SAnomat ovat harrastaneet näitä puolitotuuksia jo ennen verkkoajan kiihkeää lukijakilpailua. Niillehän raflaavat lööpit ovat olleet elinehto. Muistan kauan sitten otsikon: Kansanedustaja sai sydänkohtauksen. Juttu kertoi, että tuntematon riviedustaja oli saanut sydänkohtauksen melkein vuosi sitten ja paranteli itseään kotipuolessa! Otsikko piti faktuaalisesti paikkansa, mutta oli vähintäänkin harhaanjohtava.
Näin meitä median kuluttajia iloisesti sahataan silmään! Ja me nautimme siitä!
tiistai 12. elokuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti